Kambira, Suaya en Londa

13 februari 2013 - Rantepao, Indonesië

Rantepao, 13 februari 2013

Babygraven, rotsgraven... en graven ......

De dag begon heerlijk rustig! Pas om 10.00 uur met onze gids afgesproken.

Het ontbijt was heel gezellig. In ons hotel verblijft ook een Nederlandse reisfotograaf, Geert Noij, maar door al dat geklets waren we 15 minuten te laat....... We beginnen deze Indonesische gewoonte (om te laat te komen) al aardig over te nemen.

Onze eerste stop was om een traditioneel Tongkonan huis te bezoeken. Zo'n huis is heel imposant aan de buitenkant, met een hoog zadeldak in de vorm van een schip. Binnen is het echter vrij klein!

In het midden een leefgedeelte met alleen maar een televisie en een mat op de vloer om op te zitten. Links is de ouderslaapkamer met een matras op de grond en een kast. Rechts is de kinderslaapkamer met uitsluitend een matras op de grond.

We weten wel dat men hier hoofdzakelijk buiten leeft, .... maar zo'n karige inrichting.......

Eenmaal beneden was er inmiddels een tafel met souvenirs neergezet. Hier zagen de Tau-Tau poppen er in ieder geval mooier uit als in Lemo. Marion heeft er 2 gekocht. Heeft de familie weer te eten. Volgens de gids worden ze handgemaakt.

Na een paar minuten lopen kwamen we bij de babyboom.

Heden ten dagen mag er vanwege het christendom geen baby zo meer begraven worden, omdat men vindt dat dit animisme is.

Gelukkig staat deze boom er nu nog om te laten zien wat de oude tradities van de Toraja inhouden.

De tradities van de Toraja staan niet op schrift. Het alfabet, kalender en cijfers zijn pas ingevoerd door de Nederlanders. Alle tradities werden mondeling doorgegeven en konden door iedereen op zijn/haar eigen wijze worden geïnterpreteerd.

De cultuur van de Toraja heet Aluk to Dolo. Dit is geen officiële religie. Je MOET hier echter een geloof hebben, moslim, christen, hindoe of boeddhist, om de gewoonste dingen te verkrijgen...... bijvoorbeeld rijbewijs, trouwaktes of ander soort papieren. De Toraja tradities worden bij het Hindoe geloof ingedeeld.

Terug naar de babyboom...

Een prachtige boom waar een gat in werd gemaakt, hier werd de baby rechtop ingezet en deurtje ervoor. In de loop van de tijd groeit de boom en wordt het grafje omsloten door de boom.

Alleen babies zonder tanden werden op deze wijze begraven, omdat ze zonder tanden niet zelf konden overleven in het hiernamaals. De boom reikt hoog naar de hemel en neemt op deze wijze de babies mee.

De Toraja's gaven op deze wijze hun gestorven baby terug aan de natuur.

Wat een mooie gedachte!

De wat oudere babies die al tandjes hadden, konden in het hiernamaals zelf eten en kregen daarom een gewoon graf.

Na wat banaantjes te hebben verorberd, gingen we op weg naar Suaya om oude rotsgraven te bekijken. Ook hier stonden weer de Tau-Tau die uitkeken over de vallei.

Oude poppen herken je aan de stand van de handen: één hand half opgeheven, de andere naar voren. Dit om de familie te beschermen: Taking and Blessing! Deze poppen zijn niet gedetailleerd alleen een man- of vrouwfiguur.

De nieuwe Tau-Tau lijken op de gestorven persoon en zijn heel gedetailleerd.

Het duurt zo'n 6 tot 8 maanden voordat een dergelijk rotsgraf is uitgehouwen. Een gevaarlijke job, zonder voorzorgsmaatregelen en uitsluitend hamer en beitel en dat op die hoogte!

Vanaf dit punt heeft Enos ons lopend meegenomen naar Tampanggallo. Een kleine trekking door het bamboebos. Je ziet dan toch net iets meer als zittend in de auto.

Dwars door de rijstvelden en over rotsen heen kwamen we uiteindelijk bij een grot. Wat we daar zagen was echt BIZAR!

Oude grafkisten en overal schedels zelfs met de sigaretten erbij....

Ook in deze grot stonden Tau-Tau poppen.

Even op een rots gaan zitten om dit alles te laten bezinken.....

Hier werden we stil van.....

Maar er stond ons nog een rotsgraf te wachten in Londa.........daar moesten we vrij diep de grot in......glibber glibber....en soms op handen en voeten kruipend.

Er was een begeleider meegegaan met een grote lamp om bij te schijnen.

Ook hier oude grafkisten en schedels.

Het was al aardig laat geworden en Kete Kesu stond nog op het programma.....maar die doen we morgen!

Vandaag was heel intensief voor ons......veel lopen, klimmen en klauteren.

Aangezien we allebei snip en snip verkouden zijn.....was Londa het einde van de dag!!!!

In het hotel nog even met z'n vieren ( Mr. Tan, Enos en wij ) een heerlijk bakkie Toraja koffie gedronken......welterusten gewenst en tot morgen!!

Nou.....dat welterusten konden we wel vergeten!

De kamer is zo bloedverziekend heet (de fan doet het niet goed)

Je zou zeggen....ga lekker bovenop je lakentje liggen......maar aangezien we zeer agressieve muggen op de kamer hadden.....helemaal ingepakt onder de lakens....zelfs over ons hoofd.....en dat met onze dichte neuzen....

NIET geslapen dus !!!!

1. Helen:
    15 februari 2013
    Dag dames,wat een foto's. Nu komt bij het verhaal ook het bijpassende beeld. Indrukwekkend.
    Pas goed op jullie zelf en neem niet te veel hooi op jullie vork.
    Groetjes, Helen
  2. Remmerswaal:
    15 februari 2013
    Wat een reis, met leuke verhalen en bizarre belevenissen maar wel een ervaring rijker. Als dat zo door gaat wordt het wel een belevenis van je leven. Hou het vol en wij genieten van jullie ervaringen.
    Goede reis verder en tot het volgende bericht. Groetjes tante An en Pa.
  3. Corjan:
    Hoi Annelies en Marion,

zo te lezen beleven jullie een hoop avonturen. Geniet ervan!
    Groet uit Waddinxveen
  4. Angela:
    16 februari 2013
    Hoi Marion en Lies,

Mooie verhalen en foto's. Geniet vn jullie reis!!

Liefs van Angela en Rayka
  5. Paul, Lucia en Jaymie:
    19 februari 2013
    Dag Dames,

leuk om jullie verhalen te lezen... Geniet maar lekker van deze wereldreis.

Hier alles ok Jaymie loopt sinds het weekend en is niet meer te stoppen hihi... Spreken snel af als jullie terug zijn.

Groetjes dikke x
  6. Marion:
    20 februari 2013
    Hallo family,

Leuk om te horen dat Jaymie loopt. Ben benieuwd!!!
    Hoop jullie na terugkomst snel te zien.

dikke knuffels omie/mamsie